منتديات احلى حياه البيت بيتك
اهلا وسهلا بك فى منتدى احلى حياه منتدى الحصريات
نتشرف بتسجيلك معنا
منتديات احلى حياه البيت بيتك
اهلا وسهلا بك فى منتدى احلى حياه منتدى الحصريات
نتشرف بتسجيلك معنا
منتديات احلى حياه البيت بيتك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
اضغط هنا لترى الصورة بحجمها الطبيعى

 

 يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا

اذهب الى الأسفل 
+9
koda123
zaho algeria
marwa
maalb
دلال الجزائر
EL_MAYSTRO
jihan
elmansyy
souzi_love
13 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
كاتب الموضوعرسالة
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 01 2009, 22:30

basma كتب:
يا عينى يا وائل
تسلم ايدك يا سوزى كملى يا قمر

حاضر يابسومة و مرسي اويعل لمرور
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 03 2009, 15:08







سمع طارق أذان الجمعة و هو بعد ما زال نائماً ، ففتح عينيه فى إرهاق ثم تثائب فى كسل ، و أغمض عينيه ثانية ، و لكن صوت الأذان كان عالياً ، فأزاح الغطاء و جلس مكانه يفرك فى عينيه و يهرش فى رأسه
لم يكن من عادته أن يصلى الجمعة و لكن هذه المرة أراد أن يتغلب على كسله ، و لكن جفناه ثقيلان كأنهما جبلان
حدثته نفسه أن يعود إلى النوم ثانية و استحلى هو هذا النداء ، ثم نفض رأسه فى قوة كى يفيق ، و يبعد هذا الخاطر عن رأسه
ثم تذكر أنه لم يصل الصبح ، فتضايق و استغفر ثم نادى أمه
فأتت أمه و على يديها أثر رغاوى مسحوق الغسيل
الأم : صباح الخير يا طارق .... إيه اللى صحاك دلوقت ؟ لسة بدرى على الشغل
طارق : يا ماما مش أنا قلت لك صحينى أصلى الصبح ؟
الأم : ما هانش على أصحيك و انت جى تعبان بالليل(1)
طارق : ( ما زال يفرك فى عينيه) يا ماما مينفعش ... ابقى صحينى أصلى ياماما بعد كده
الأم : حاضر يا حبيبى .... ربنا يقوى إيمانك
ينزل (طارق) رجليه و يضعهما على الأرض و هو ما زال جالساً على السرير و يضع مرفقيه على ركبيته و يضع رأسه على كفيه
الأم : انت حتقوم خلاص ؟
طارق : آه ياماما حاروح أصلى الجمعة
الأم : ( باستغراب) حتروح تصلى الجمعة ؟
طارق : آه ... و بعد كده مش حاسيب الصلاة تانى
الأم : ربنا يكرمك يا بنى ... عقبال أخوك
طارق : خالى (كرم ) ما اتصلش ؟
الأم : اتصل و قال إنه جاى النهاردة ... و يمكن يبات معانا كام يوم
طارق : و الله ؟ اشمعنى ؟
الأم : أصله بيوضب فى شقته
طارق : طيب كويس أصلى كنت عاوزه ضرورى
طارق : أمال بابا فين ؟
الأم : ( و هى تخرج من الحجرة) راح يصلى ... حتلاقيه فى الجامع
ثم ينهض بكسل و يدخل الحمام ليتوضأ ، ثم ارتدى ملابسه و نزل إلى مسجد شارعهم
كان المسجد متوسطاً فى المساحة لا هو بالكبير و لا هو بالصغير ، و لكنه للأسف أوكل به إمام و خطيب لم يحبهم أهل الحى ، من أجل ذلك كان الإقبال على المسجد ضعيف جداً ، حتى أنه فى يوم الجمعة لا يكاد نصف المسجد يمتلأ ، و معظم المصلين من كبار السن و أصحاب المحلات المحيطة
و انصرف الناس إلى مسجد من مساجد أنصار السنة ، لأنهم كانوا يسمعون فيها خطبة قيمة و الإمام صوته شجى و قراءته طيبة
دخل طارق إلى المسجد و كان الخطيب قد بدأ الخطبة فنظر يبحث عن مكان فارغ فوجد مكاناً فى آخر المسجد شبه مظلم ووجد أباه و ليس جواره أحد .
وجده قد ارتكن إلى حائط المسجد و قد راح فى نوم عميق و فتح فمه و علا صوت غطيطه ، فذهب و جلس بجواره(2) و جعل يوقظه و أخيراً بعد محاولات كثيرة انتبه
الأب : هه ... فيه إيه ؟
طارق : قوم يا بابا ...
الأب : عاوز إيه؟ ... فين أمك ؟
طارق : ( يهمس) قوم يابابا إحنا فى الجامع ... انت مش حتبطل حكاية النوم دى ؟
الأب : ( يتمطى )منمتش و لا حاجة أنا صاحى أهه
طارق : قوم يا بابا اتوضى
الأب : ليه ؟
طارق : عشان نمت
كل هذا و الخطيب يخطب(3)
الأب : لأ .. ما أنا واخد بالى ... عملت حسابى و قاعد كويس ... بس انت إيه اللى جابك النهاردة يعنى ؟
هز (طارق ) كتفيه و لم يرد ثم التفت إلى الخطيب يسمع ما تبقى من الخطبة ، و أسند الأب رأسه إلى الحائط ثم بعد قليل سافر مرة أخرى و قد اطمأن أن (طارق ) بجواره سوف يوقظه عند الصلاة ، ثم ارتفع صوت غطيطه ، والتفت إليه وائل فانتقلت إليه عدوى النوم الذى لم يشبع منه بعد ، فتثاءب بقوة و تثاقلت أجفانه فظل يقاوم النوم ، و لكن الحق يقال ، كان النوم أقوى منه و معركته الشرسة معه انتهت لصالح النوم ، فأسند طارق رأسه على الحائط و أغمض عينيه و راح فى سبات عميق .....
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
انتهت الخطبة و أقيم للصلاة و صلى الناس و بدأوا يخرجون من المسجد ، و ما زال (طارق) و أبوه نائمين
و انتبه إليهم (عواد) خادم المسجد فخف إليهما و جلس بجوار الأب يهزه برفق
عواد : حاج (عبدو) ... حاج (عبدو ) ... قوم يا حاج
يفتح أبو (طارق) عينيه فى صعوبة و هو غير منتبه لم يجرى ، فلما رأى (عواد) أدرك الموقف
عبده : إيه يا عواد .... قاموا الصلاة ؟
عواد : صلاة إيه يا أبو (طارق) ما صلينا و خلاص
عبده : بجد و الله ؟
عواد : مصلتش قدام ليه كنا صحيناك ؟
عبده : ( بخجل ) الواد (طارق) ابنى كان قاعد جنبى و قلت إنه حيصحينى
يشير عواد إلى (طارق) الذى أسند رأسه إلى الحائط هو الآخر و قد ذهب فى سبات عميق
فينهض الأب بحياء ليوقظ ولده النائم
عبده : طارق ... طارق ... قوم
يفتح طارق عيناه ثم يدرك الموقف فينتفض فزعاً
طارق : هم صلوا يا بابا ؟
عبده : آه صلوا
طارق : و مصحتنيش ليه يابابا ؟
عبده : أنا كمان كنت نايم
طارق : ( بأسف) يعنى المرة اللى آجى فيها تروح على نومة ؟
ثم اتلفت أبوه إلى (عواد)
عبده : حد أخد باله يا (عواد) ؟
عواد : لأ يا أستاذ( عبده)
عبده : الحمد لله ... مش عارف صلاة الجمعة دى زى ما يكون فيها منوم
ثم يخرج و (طارق) و يصعدان إلى المنزل ، فتستقبلهم الأم باشة
الأم : عينى عليكو باردة ... أيوه كده عشان ربنا يرضى علينا
طارق : بقولك إيه ياماما ... جهزي لى الفطار عشان أمتأخرش على الشغل
الأم : من عينى يا حبيبى
ثم تسرع إلى المطبخ لتعد طعام الإفطار ، فى حين يدخل هو غرفته يصلى الصبح و الظهر
انتهى من الإفطار سريعاً ثم ارتدى ملابسه و سلم على والديه و انطلق إلى عمله
**********************
وصل (طارق)إلى عمله قبل موعده بربع الساعة فذهب ليسلم على الحاج فوزى صاحب المعرض
طارق : سلامو عليكم يا حاج
فوزى : أهلا يا طارق ... أخبارك إيه ؟
طارق : الحمد لله يا حاج
فوزى : بقولك إيه يا طارق ..
طارق : أأمر يا حاج
فوزى : الشيخ صبرى اتصل النهاردة و قال إنه مش جاى ، خليك معايا النهاردة ممكن أطلب منك شوية حاجات
طارق : تحت أمرك يا حاج .... بعد إذنك
ذهب لى حجرته و جلس على المكتب فوجد المصحف الذى أهداه إياه ( صبرى) ، فأمسكه و جعل يقلب فيه
و جعل يتذكر آخر مرة أمسك فيها بالمصحف ، كانت فى رمضان الفائت ، و هاهو رمضان هذا العام على الأبواب ، إذن فقد مر عليه عام كامل لم يسمك فيها مصحفاً بيده و لم ترى عينه فيها كلام الله عز وجل .
أحس حنيناً نحو المصحف ففتحه و أخذ يقلب فيه و يبحث عن سورة (الرحمن) فقد كان يحبها ، فلم يفلح بحثه
طبعاً أى قارئ متمرس للمصحف يجد أى سورة بسهولة.
فتح الفهرس و بحث عنها حتى وجدها و بدأ يقرأ فيها .... سمع من خطيب المسجد أنها عروس القرآن (4) .... و كان لها قصة لا يذكرها (5)، بدأ القراءة ... الرحمن ... علم القرآن ... خلق الإنسان ... علمه البيان
و استغرق فى القراءة و أحس لها حلاوة فى قلبه
و ظل كذلك حتى أذن لصلاة العصر فقام و صلى معهم طبعاً مأموماً بالشيخ (شكرى)
و ذهب إلى مكتبه و هو يستشعر مللاً ، فما من أحد يكلمه و ما من عمل يقوم به ، ثم تذكر طفايات الحريق فقام و طاف بها فوجد أنها على ما يرام
بعد قليل جاءه الساعى يستدعيه إلى مكتب الحاج (فوزى)
دخل المكتب فإذا الحاج جالساً خلف مكتبه و أمامه تجلس سيدة من النوعية التى يراها فى الأفلام
متبرجة تبرجاً شديداً ، رائحة عطرها(6) قوية جداً ملابسها قصيرة ضيقة
لما رآها أُخِذ بشدة فلم يتكلم و لم يسلم ووقف مرتبكاً لا يدرى ما يصنع ، و كان الحاج(فوزى9 منهمكاً فى الحديث مع السيدة
فوزى : إن شاء الله حتعجبك يا شريفة هانم ... إحنا شغلنا معروف
شريفة : ما أنا جيت على السمعة يا حاج .... العميد (شعبان) هو اللى شكرلى فى عربياتك
فوزى : العميد (شعبان الشرقاوى ) هو انت تعرفيه ؟
شريفة : أنا بنت خالته
فوزى : يا أهلاً و سهلاً ... طيب مش تقولى ... دا انت صاحبة مكان
شريفة : ميرسى يا حاج
فوزية : طيب ممكن أجربها يا حاج ؟
فوزى : يا سلام .... انت تؤمرى
ثم التفت إلى (طارق)
فوزى : روح خلى الشيخ شكرى يخرج التيوتا الزرقا و يسيب المفاتيح فيها ، و تعال لى
يخرج طارق بسرعة ليخبر (شكرى) ثم عاد بسرعة
كانت الهانم تشرب مشروباً بارداً و الحاج (فوزى) يكلمها بحرارة
فوزى : أنت شرفتينا يا مدام
شريفة : ميرسى خالص يا حاج ... إنت جانتى خالص
فوزى : يا ريت حضرتك تسلمى لنا على سيادة العميد ( شعبان) و تبلغيه تحياتنا
شريفة : يوصل يا حاج
فوزى : (لـ طارق) خلاص يا طارق ؟
طارق : كله تمام يا حاج
فوزى : بص يا (طارق) الشيخ صبرى مجاش النهاردة ... فأنا حاطلب منك طلب
طارق : أأمر ياحاج
فوزى : إنت حتروح مع الهانم و هى بتجرب العربية
طارق: (و هو يكاد يقفز فرحاً ) حاضر يا حاج
شريفة : طيب أنا حقوم أجربها و ارجع تانى ياحاج
فوزى : أنا حاجى أوصل حضرتك
شريفة : مفيش داعى للتعب يا حاج
ثم تعبث فى حقيبتها و تخرج جاوز سفر و تمد به يدها للحاج
شريفة : باسبورى يا حاج
فوزى : ليه إن شاء الله ...عيب يا (شريفة) هانم ... هو انت زبونة ولاَّ إيه إنت صاحبة مكان ... و الله ما يحصل
شريفة : الأصول ما تعزلش يا حاج
فوزى : خلاص أنا حلفت .... و بعدين إحنا لينا نظرة فى الناس ... اتفضلى أما أوصلك
شريفة : ( تضع جواز السفر فى حقيبتها ) خلاص يا حاج اللى تشوفه
يخرجان و طارق فى إثرهما حتى يصلان إلى السيارة التى وضعوها أمام المعرض ، فيتفح لها أحدهم الباب و يهمس الحاج (فوزى) فى أذن (طارق)
فوزى : إركب جنبها و خليك صاحى ... إوعى تخليها تبوظ حاجة فى العربية
طارق : حاضر يا حاج
فوزى : ربع ساعة و ترجعوا علطول
طارق : حاضر يا حاج
يركب طارق بجوارها و هو فى منتهى الضياع ، فهذه أول مرة يركب سيارة فخمة كهذه و الأدهى أنه يركبها بجوار امرأة مثلها
انطلقت بالسيارة فى نعومة المحترفين و (طارق) يراقبها فى هيام،فأحست به و التفت إليه و هى تبتسم ابتسامة أطارت ما بقى له من عقل
شريفة : إسمك (طارق) مش كده ؟
طارق : آه
شريفة : بتشتغل فى المعرض بقالك كتير ؟
طارق : آه ( ثم ينتبه) لأ .. النهاردة تانى يوم
شريفة : ( تضحك بخلاعة) و بتعرف تسوق بقى يا (طارق) ؟
طارق : لأ ... مبعرفش أسوق
شريفة : لأ لازم تتعلم .... تحب أعلمك ؟
طارق : تعلمينى ؟
شريفة : آه ... ما انفعش ؟
طارق : لأ ... مقصدش
شريفة : انت عندك كام سنة يا (طارق) ؟
طارق : عندى 22 سنة
شريفة : و بتدرس يا (طارق)
طارق : آه ... أنا فى كلية التجارة
تبتسم له شريفة ، ثم فجأة يتقلص وجهها و يبدو عليه الألم و تمسك بصدرها ، فيشعر (طارق) بالذعر
طارق : إيه ... فيه إيه ... مالك ؟
شريفة : مش عارفة آخد نفسى ... أصل أنا عندى الربو
ثم تركن السيارة على جانب الطريق و تفتح حقيبة يدها تبحث فيها عن شيء ما
شريفة : هو فين العلاج ... أنا نسيته و لا إيه ؟
طارق : علاج إيه ؟ إنت بتاخدى علاج ؟
شريفة : أيوه ... يظهر إنى نسيته
ثم أمسكت صدرها فى قوة و جعلت تشهق بعنف و كأنها تستجدى نسمات الهواء
فأحس طارق رعباً لم يحسه قبل ذلك
طارق : طيب و بعدين ...
شريفة : فيه أجزخانه قريبة من هنا
طارق : طيب يلا بسرعة
تنطلق بالسيارة مرة أخرى فى إعياء حتى تقف أمام صيدلية على الجانب الآخر من الطريق العكسى ، و تحاول أن تفتح الباب فشعرت بإعياء شديد فأسندت رأسها على المقعد
طارق : إيه مش قادرة تنزلى ؟
تهز شريفة رأسها نفياً و لا ترد
طارق : طيب اسمه و أنا أجيبهولك ؟
شريفة : (و صوتها لا يكاد يسمع) تستستين
طارق : إيه ؟
شريفة : تستستين
و تفتح حقيبتها و تخرج له ورقة من فئة الخمسين جنيهاً و تعطيها له فيأخذها و يجرى إلى الصيدلية ، و يدفع الباب الزجاجى و يقتحمها و يجرى إلى الصيدلى فيجده مشغولاً مع زبون آخر فيقاطعه
طارق : لو سمحت يا دكتور
الصيدلى : لحظة واحدة
طارق : معلش لو سمحت ... الحالة خطيرة
فيلتفت إليه الصيدلى مهتماً
الصيدلى : خير ؟
طارق : عاوز (تستستيس )
الصيدلى : إيه ؟
طارق : (تستستيس )
الصيدلى : ده بتاع إيه ده ؟
طارق : ده بتاع الربو
الصيدلى : مفيش حاجة اسمها كده
طارق : الله يخليك دور كويس ... دى الست بتموت
الصيدلى : يا بنى و الله ما فى حاجة اسمها (تستسيس)
طارق : طيب أعمل إيه دلوقتى ؟
الصيدلى : روح هاتلى الروشتة ... و لا هاتلى إسم الدوا صح
طارق : حاروح أسألها تانى و أجيلك
يخرج طارق جرياً من الصيدلية و يذهب حيث ترك (شريفة) و السيارة
طبعاً كلنا نعلم أنه لا توجد ( شريفة ) و لا توجد سيارة و لا يحزنون
و أكيد كلنا توقعنا أن السيدة المحترمة (شريفة) هانم ما هى إلا لصة سيارات محترفة
كل هذا لا يهم .. الذى يهمنا هو بطل قصتنا ... الشاب المطحون (طارق) .......يا ترى ماذا حدث له ؟
----------------------------------------
إلى اللقاء مع المشهد اللى بعد كده
----------------------------------------------

------------------------------------------------------------
(1) هل من رحمة الأم بولدها أن تساعده على تضييع الصلوات ؟
(2) المفروض ألا يجلس حتى يركع ركعتين حتى ولو كان الخطيب يخطب
(3) من تكلم بأى كلام و الخطيب يخطب فلا جمعة له
(4) حديث ضعيف
(5) عن جابر بن عبدالله رضى الله عنه قال :" خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم على أصحابه فقرأ عليهم سورة الرحمن من أولها إلى آخرها فسكتوا فقال لقد قرأتها على الجن ليلة الجن فكانوا أحسن مردودا منكم كنت كلما أتيت على قوله فبأي آلاء ربكما تكذبان قالوا لا بشيء من نعمك ربنا نكذب فلك الحمد " (حسن- الألباني ).
(6) عن أبى بو موسى الأشعري قال ال النبى صلى الله عليه و سلم :" كل عين زانية ، والمرأة إذا استعطرت فمرت بالمجلس ، فهي كذا وكذا . يعني : زانية الراوي (حسن صحيح - الترمذي )



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elmansyy
مشرف مقهى احلى حياه
مشرف مقهى احلى حياه
elmansyy


ذكر
تاريخ التسجيل : 05/02/2009
عدد المساهامات : 12387
العمر : 37
العمل/الترفيه : مهندس مساحه فى شركة المقاولون العرب
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Untitl17

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 03 2009, 15:35

ههههههههه فيه حد ياكل المقلب ده بردو يا طارق ههههههههههههه
يالا انزلى ببقيت الحلقات يا سوزى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
basma
شخصيه هامه
شخصيه هامه
basma


انثى
تاريخ التسجيل : 17/09/2009
عدد المساهامات : 2007
العمر : 32
العمل/الترفيه : اولى هندسه
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Ebda311
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Painti10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 10010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 03 2009, 16:16

هههههههههههههههههههههه حلوه اوى يا سوزى
بس طارق طلع ذكى اوى هههههههههههههههههه
كملى يا قمر انا متبعاكى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 06 2009, 20:58

elmansyy كتب:
ههههههههه فيه حد ياكل المقلب ده بردو يا طارق ههههههههههههه
يالا انزلى ببقيت الحلقات يا سوزى

[size=18] بجد مرسي اوي يا منسي علا تتبعك المستمر للحلقات[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 06 2009, 21:03

basma كتب:
هههههههههههههههههههههه حلوه اوى يا سوزى
بس طارق طلع ذكى اوى هههههههههههههههههه
كملى يا قمر انا متبعاكى



يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 413605
ذكي اوي !!!
بجد مرسي يا بسمة علا تتبعك المستمر للحلقات
ولله منوراني يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 08 2009, 23:41






سمع طارق أذان الجمعة و هو بعد ما زال نائماً ، ففتح عينيه فى إرهاق ثم تثائب فى كسل ، و أغمض عينيه ثانية ، و لكن صوت الأذان كان عالياً ، فأزاح الغطاء و جلس مكانه يفرك فى عينيه و يهرش فى رأسه
لم يكن من عادته أن يصلى الجمعة و لكن هذه المرة أراد أن يتغلب على كسله ، و لكن جفناه ثقيلان كأنهما جبلان
حدثته نفسه أن يعود إلى النوم ثانية و استحلى هو هذا النداء ، ثم نفض رأسه فى قوة كى يفيق ، و يبعد هذا الخاطر عن رأسه
ثم تذكر أنه لم يصل الصبح ، فتضايق و استغفر ثم نادى أمه
فأتت أمه و على يديها أثر رغاوى مسحوق الغسيل
الأم : صباح الخير يا طارق .... إيه اللى صحاك دلوقت ؟ لسة بدرى على الشغل
طارق : يا ماما مش أنا قلت لك صحينى أصلى الصبح ؟
الأم : ما هانش على أصحيك و انت جى تعبان بالليل(1)
طارق : ( ما زال يفرك فى عينيه) يا ماما مينفعش ... ابقى صحينى أصلى ياماما بعد كده
الأم : حاضر يا حبيبى .... ربنا يقوى إيمانك
ينزل (طارق) رجليه و يضعهما على الأرض و هو ما زال جالساً على السرير و يضع مرفقيه على ركبيته و يضع رأسه على كفيه
الأم : انت حتقوم خلاص ؟
طارق : آه ياماما حاروح أصلى الجمعة
الأم : ( باستغراب) حتروح تصلى الجمعة ؟
طارق : آه ... و بعد كده مش حاسيب الصلاة تانى
الأم : ربنا يكرمك يا بنى ... عقبال أخوك
طارق : خالى (كرم ) ما اتصلش ؟
الأم : اتصل و قال إنه جاى النهاردة ... و يمكن يبات معانا كام يوم
طارق : و الله ؟ اشمعنى ؟
الأم : أصله بيوضب فى شقته
طارق : طيب كويس أصلى كنت عاوزه ضرورى
طارق : أمال بابا فين ؟
الأم : ( و هى تخرج من الحجرة) راح يصلى ... حتلاقيه فى الجامع
ثم ينهض بكسل و يدخل الحمام ليتوضأ ، ثم ارتدى ملابسه و نزل إلى مسجد شارعهم
كان المسجد متوسطاً فى المساحة لا هو بالكبير و لا هو بالصغير ، و لكنه للأسف أوكل به إمام و خطيب لم يحبهم أهل الحى ، من أجل ذلك كان الإقبال على المسجد ضعيف جداً ، حتى أنه فى يوم الجمعة لا يكاد نصف المسجد يمتلأ ، و معظم المصلين من كبار السن و أصحاب المحلات المحيطة
و انصرف الناس إلى مسجد من مساجد أنصار السنة ، لأنهم كانوا يسمعون فيها خطبة قيمة و الإمام صوته شجى و قراءته طيبة
دخل طارق إلى المسجد و كان الخطيب قد بدأ الخطبة فنظر يبحث عن مكان فارغ فوجد مكاناً فى آخر المسجد شبه مظلم ووجد أباه و ليس جواره أحد .
وجده قد ارتكن إلى حائط المسجد و قد راح فى نوم عميق و فتح فمه و علا صوت غطيطه ، فذهب و جلس بجواره(2) و جعل يوقظه و أخيراً بعد محاولات كثيرة انتبه
الأب : هه ... فيه إيه ؟
طارق : قوم يا بابا ...
الأب : عاوز إيه؟ ... فين أمك ؟
طارق : ( يهمس) قوم يابابا إحنا فى الجامع ... انت مش حتبطل حكاية النوم دى ؟
الأب : ( يتمطى )منمتش و لا حاجة أنا صاحى أهه
طارق : قوم يا بابا اتوضى
الأب : ليه ؟
طارق : عشان نمت
كل هذا و الخطيب يخطب(3)
الأب : لأ .. ما أنا واخد بالى ... عملت حسابى و قاعد كويس ... بس انت إيه اللى جابك النهاردة يعنى ؟
هز (طارق ) كتفيه و لم يرد ثم التفت إلى الخطيب يسمع ما تبقى من الخطبة ، و أسند الأب رأسه إلى الحائط ثم بعد قليل سافر مرة أخرى و قد اطمأن أن (طارق ) بجواره سوف يوقظه عند الصلاة ، ثم ارتفع صوت غطيطه ، والتفت إليه وائل فانتقلت إليه عدوى النوم الذى لم يشبع منه بعد ، فتثاءب بقوة و تثاقلت أجفانه فظل يقاوم النوم ، و لكن الحق يقال ، كان النوم أقوى منه و معركته الشرسة معه انتهت لصالح النوم ، فأسند طارق رأسه على الحائط و أغمض عينيه و راح فى سبات عميق .....
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
انتهت الخطبة و أقيم للصلاة و صلى الناس و بدأوا يخرجون من المسجد ، و ما زال (طارق) و أبوه نائمين
و انتبه إليهم (عواد) خادم المسجد فخف إليهما و جلس بجوار الأب يهزه برفق
عواد : حاج (عبدو) ... حاج (عبدو ) ... قوم يا حاج
يفتح أبو (طارق) عينيه فى صعوبة و هو غير منتبه لم يجرى ، فلما رأى (عواد) أدرك الموقف
عبده : إيه يا عواد .... قاموا الصلاة ؟
عواد : صلاة إيه يا أبو (طارق) ما صلينا و خلاص
عبده : بجد و الله ؟
عواد : مصلتش قدام ليه كنا صحيناك ؟
عبده : ( بخجل ) الواد (طارق) ابنى كان قاعد جنبى و قلت إنه حيصحينى
يشير عواد إلى (طارق) الذى أسند رأسه إلى الحائط هو الآخر و قد ذهب فى سبات عميق
فينهض الأب بحياء ليوقظ ولده النائم
عبده : طارق ... طارق ... قوم
يفتح طارق عيناه ثم يدرك الموقف فينتفض فزعاً
طارق : هم صلوا يا بابا ؟
عبده : آه صلوا
طارق : و مصحتنيش ليه يابابا ؟
عبده : أنا كمان كنت نايم
طارق : ( بأسف) يعنى المرة اللى آجى فيها تروح على نومة ؟
ثم اتلفت أبوه إلى (عواد)
عبده : حد أخد باله يا (عواد) ؟
عواد : لأ يا أستاذ( عبده)
عبده : الحمد لله ... مش عارف صلاة الجمعة دى زى ما يكون فيها منوم
ثم يخرج و (طارق) و يصعدان إلى المنزل ، فتستقبلهم الأم باشة
الأم : عينى عليكو باردة ... أيوه كده عشان ربنا يرضى علينا
طارق : بقولك إيه ياماما ... جهزي لى الفطار عشان أمتأخرش على الشغل
الأم : من عينى يا حبيبى
ثم تسرع إلى المطبخ لتعد طعام الإفطار ، فى حين يدخل هو غرفته يصلى الصبح و الظهر
انتهى من الإفطار سريعاً ثم ارتدى ملابسه و سلم على والديه و انطلق إلى عمله
**********************
وصل (طارق)إلى عمله قبل موعده بربع الساعة فذهب ليسلم على الحاج فوزى صاحب المعرض
طارق : سلامو عليكم يا حاج
فوزى : أهلا يا طارق ... أخبارك إيه ؟
طارق : الحمد لله يا حاج
فوزى : بقولك إيه يا طارق ..
طارق : أأمر يا حاج
فوزى : الشيخ صبرى اتصل النهاردة و قال إنه مش جاى ، خليك معايا النهاردة ممكن أطلب منك شوية حاجات
طارق : تحت أمرك يا حاج .... بعد إذنك
ذهب لى حجرته و جلس على المكتب فوجد المصحف الذى أهداه إياه ( صبرى) ، فأمسكه و جعل يقلب فيه
و جعل يتذكر آخر مرة أمسك فيها بالمصحف ، كانت فى رمضان الفائت ، و هاهو رمضان هذا العام على الأبواب ، إذن فقد مر عليه عام كامل لم يسمك فيها مصحفاً بيده و لم ترى عينه فيها كلام الله عز وجل .
أحس حنيناً نحو المصحف ففتحه و أخذ يقلب فيه و يبحث عن سورة (الرحمن) فقد كان يحبها ، فلم يفلح بحثه
طبعاً أى قارئ متمرس للمصحف يجد أى سورة بسهولة.
فتح الفهرس و بحث عنها حتى وجدها و بدأ يقرأ فيها .... سمع من خطيب المسجد أنها عروس القرآن (4) .... و كان لها قصة لا يذكرها (5)، بدأ القراءة ... الرحمن ... علم القرآن ... خلق الإنسان ... علمه البيان
و استغرق فى القراءة و أحس لها حلاوة فى قلبه
و ظل كذلك حتى أذن لصلاة العصر فقام و صلى معهم طبعاً مأموماً بالشيخ (شكرى)
و ذهب إلى مكتبه و هو يستشعر مللاً ، فما من أحد يكلمه و ما من عمل يقوم به ، ثم تذكر طفايات الحريق فقام و طاف بها فوجد أنها على ما يرام
بعد قليل جاءه الساعى يستدعيه إلى مكتب الحاج (فوزى)
دخل المكتب فإذا الحاج جالساً خلف مكتبه و أمامه تجلس سيدة من النوعية التى يراها فى الأفلام
متبرجة تبرجاً شديداً ، رائحة عطرها(6) قوية جداً ملابسها قصيرة ضيقة
لما رآها أُخِذ بشدة فلم يتكلم و لم يسلم ووقف مرتبكاً لا يدرى ما يصنع ، و كان الحاج(فوزى9 منهمكاً فى الحديث مع السيدة
فوزى : إن شاء الله حتعجبك يا شريفة هانم ... إحنا شغلنا معروف
شريفة : ما أنا جيت على السمعة يا حاج .... العميد (شعبان) هو اللى شكرلى فى عربياتك
فوزى : العميد (شعبان الشرقاوى ) هو انت تعرفيه ؟
شريفة : أنا بنت خالته
فوزى : يا أهلاً و سهلاً ... طيب مش تقولى ... دا انت صاحبة مكان
شريفة : ميرسى يا حاج
فوزية : طيب ممكن أجربها يا حاج ؟
فوزى : يا سلام .... انت تؤمرى
ثم التفت إلى (طارق)
فوزى : روح خلى الشيخ شكرى يخرج التيوتا الزرقا و يسيب المفاتيح فيها ، و تعال لى
يخرج طارق بسرعة ليخبر (شكرى) ثم عاد بسرعة
كانت الهانم تشرب مشروباً بارداً و الحاج (فوزى) يكلمها بحرارة
فوزى : أنت شرفتينا يا مدام
شريفة : ميرسى خالص يا حاج ... إنت جانتى خالص
فوزى : يا ريت حضرتك تسلمى لنا على سيادة العميد ( شعبان) و تبلغيه تحياتنا
شريفة : يوصل يا حاج
فوزى : (لـ طارق) خلاص يا طارق ؟
طارق : كله تمام يا حاج
فوزى : بص يا (طارق) الشيخ صبرى مجاش النهاردة ... فأنا حاطلب منك طلب
طارق : أأمر ياحاج
فوزى : إنت حتروح مع الهانم و هى بتجرب العربية
طارق: (و هو يكاد يقفز فرحاً ) حاضر يا حاج
شريفة : طيب أنا حقوم أجربها و ارجع تانى ياحاج
فوزى : أنا حاجى أوصل حضرتك
شريفة : مفيش داعى للتعب يا حاج
ثم تعبث فى حقيبتها و تخرج جاوز سفر و تمد به يدها للحاج
شريفة : باسبورى يا حاج
فوزى : ليه إن شاء الله ...عيب يا (شريفة) هانم ... هو انت زبونة ولاَّ إيه إنت صاحبة مكان ... و الله ما يحصل
شريفة : الأصول ما تعزلش يا حاج
فوزى : خلاص أنا حلفت .... و بعدين إحنا لينا نظرة فى الناس ... اتفضلى أما أوصلك
شريفة : ( تضع جواز السفر فى حقيبتها ) خلاص يا حاج اللى تشوفه
يخرجان و طارق فى إثرهما حتى يصلان إلى السيارة التى وضعوها أمام المعرض ، فيتفح لها أحدهم الباب و يهمس الحاج (فوزى) فى أذن (طارق)
فوزى : إركب جنبها و خليك صاحى ... إوعى تخليها تبوظ حاجة فى العربية
طارق : حاضر يا حاج
فوزى : ربع ساعة و ترجعوا علطول
طارق : حاضر يا حاج
يركب طارق بجوارها و هو فى منتهى الضياع ، فهذه أول مرة يركب سيارة فخمة كهذه و الأدهى أنه يركبها بجوار امرأة مثلها
انطلقت بالسيارة فى نعومة المحترفين و (طارق) يراقبها فى هيام،فأحست به و التفت إليه و هى تبتسم ابتسامة أطارت ما بقى له من عقل
شريفة : إسمك (طارق) مش كده ؟
طارق : آه
شريفة : بتشتغل فى المعرض بقالك كتير ؟
طارق : آه ( ثم ينتبه) لأ .. النهاردة تانى يوم
شريفة : ( تضحك بخلاعة) و بتعرف تسوق بقى يا (طارق) ؟
طارق : لأ ... مبعرفش أسوق
شريفة : لأ لازم تتعلم .... تحب أعلمك ؟
طارق : تعلمينى ؟
شريفة : آه ... ما انفعش ؟
طارق : لأ ... مقصدش
شريفة : انت عندك كام سنة يا (طارق) ؟
طارق : عندى 22 سنة
شريفة : و بتدرس يا (طارق)
طارق : آه ... أنا فى كلية التجارة
تبتسم له شريفة ، ثم فجأة يتقلص وجهها و يبدو عليه الألم و تمسك بصدرها ، فيشعر (طارق) بالذعر
طارق : إيه ... فيه إيه ... مالك ؟
شريفة : مش عارفة آخد نفسى ... أصل أنا عندى الربو
ثم تركن السيارة على جانب الطريق و تفتح حقيبة يدها تبحث فيها عن شيء ما
شريفة : هو فين العلاج ... أنا نسيته و لا إيه ؟
طارق : علاج إيه ؟ إنت بتاخدى علاج ؟
شريفة : أيوه ... يظهر إنى نسيته
ثم أمسكت صدرها فى قوة و جعلت تشهق بعنف و كأنها تستجدى نسمات الهواء
فأحس طارق رعباً لم يحسه قبل ذلك
طارق : طيب و بعدين ...
شريفة : فيه أجزخانه قريبة من هنا
طارق : طيب يلا بسرعة
تنطلق بالسيارة مرة أخرى فى إعياء حتى تقف أمام صيدلية على الجانب الآخر من الطريق العكسى ، و تحاول أن تفتح الباب فشعرت بإعياء شديد فأسندت رأسها على المقعد
طارق : إيه مش قادرة تنزلى ؟
تهز شريفة رأسها نفياً و لا ترد
طارق : طيب اسمه و أنا أجيبهولك ؟
شريفة : (و صوتها لا يكاد يسمع) تستستين
طارق : إيه ؟
شريفة : تستستين
و تفتح حقيبتها و تخرج له ورقة من فئة الخمسين جنيهاً و تعطيها له فيأخذها و يجرى إلى الصيدلية ، و يدفع الباب الزجاجى و يقتحمها و يجرى إلى الصيدلى فيجده مشغولاً مع زبون آخر فيقاطعه
طارق : لو سمحت يا دكتور
الصيدلى : لحظة واحدة
طارق : معلش لو سمحت ... الحالة خطيرة
فيلتفت إليه الصيدلى مهتماً
الصيدلى : خير ؟
طارق : عاوز (تستستيس )
الصيدلى : إيه ؟
طارق : (تستستيس )
الصيدلى : ده بتاع إيه ده ؟
طارق : ده بتاع الربو
الصيدلى : مفيش حاجة اسمها كده
طارق : الله يخليك دور كويس ... دى الست بتموت
الصيدلى : يا بنى و الله ما فى حاجة اسمها (تستسيس)
طارق : طيب أعمل إيه دلوقتى ؟
الصيدلى : روح هاتلى الروشتة ... و لا هاتلى إسم الدوا صح
طارق : حاروح أسألها تانى و أجيلك
يخرج طارق جرياً من الصيدلية و يذهب حيث ترك (شريفة) و السيارة
طبعاً كلنا نعلم أنه لا توجد ( شريفة ) و لا توجد سيارة و لا يحزنون
و أكيد كلنا توقعنا أن السيدة المحترمة (شريفة) هانم ما هى إلا لصة سيارات محترفة
كل هذا لا يهم .. الذى يهمنا هو بطل قصتنا ... الشاب المطحون (طارق) .......يا ترى ماذا حدث له ؟
----------------------------------------
إلى اللقاء مع المشهد اللى بعد كده
----------------------------------------------

------------------------------------------------------------
(1) هل من رحمة الأم بولدها أن تساعده على تضييع الصلوات ؟
(2) المفروض ألا يجلس حتى يركع ركعتين حتى ولو كان الخطيب يخطب
(3) من تكلم بأى كلام و الخطيب يخطب فلا جمعة له
(4) حديث ضعيف
(5) عن جابر بن عبدالله رضى الله عنه قال :" خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم على أصحابه فقرأ عليهم سورة الرحمن من أولها إلى آخرها فسكتوا فقال لقد قرأتها على الجن ليلة الجن فكانوا أحسن مردودا منكم كنت كلما أتيت على قوله فبأي آلاء ربكما تكذبان قالوا لا بشيء من نعمك ربنا نكذب فلك الحمد " (حسن- الألباني ).
(6) عن أبى بو موسى الأشعري قال ال النبى صلى الله عليه و سلم :" كل عين زانية ، والمرأة إذا استعطرت فمرت بالمجلس ، فهي كذا وكذا . يعني : زانية الراوي (حسن صحيح - الترمذي )
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elmansyy
مشرف مقهى احلى حياه
مشرف مقهى احلى حياه
elmansyy


ذكر
تاريخ التسجيل : 05/02/2009
عدد المساهامات : 12387
العمر : 37
العمل/الترفيه : مهندس مساحه فى شركة المقاولون العرب
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Untitl17

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 08 2009, 23:44

بس دى يا سوزى اعادة الحلقه اللى فاتت تقريبا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 08 2009, 23:57


معلش يا جماعة انا اسفة غلط مطبعي
يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 413605
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09 2009, 00:04


مرسي يا منسي و انا اهو حنزل الحلقه الجديدة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09 2009, 00:10






كانت ليلة سوادء ادلهم سوادها و تراكمت أكدارها و تعاظمت همومها [ و تفشحطت أربازها ] فى قلب (طارق) ذلك الشاب المسكين الروش طحن .
خرج من الصيدلية بمنتهى البراءة و اتجه حيث ترك السيارة و بها المرأة التى تركها تجاهد حتى تدخل الهواء إلى رئتيها
فما وجد السيارة و لا المرأة و لا وجد حتى رئتيها .
كادت أن تصيبه لوثة ...
يا لهوى ... الولية راحت فين ... يكمن رجعت المعرض؟ .... يمكن نسيتنى و مشيت ؟..... يمكن أنا اتأخرت عليها ؟... يمكن أنا نسيت المكان ؟.... يمكن بتلف و حترجع تانى ؟.... يمكن السما تمطر كتاكيت ؟ .... يمكن ... يمكن ... يمكن
هكذا حدث نفسه بكل ممكن و لم يتخيل و لم يخطر له على بال أن هذه المرأة قد سرقت السيارة ، و أنها قد ضحكت عليه و أنه لا مؤاخذه حمار سهل الخداع
كان مجرد التفكير فى هذا (الاحتمال) فوق قدرته على (الاحتمال) ( أظن أن هذاجناس) .
كان هناك برنامج إذاعى قديم اسمه : ماذا تفعل لو كنت مكانى؟
حقاً ... ماذا تفعل لو كنت مكان طارق ؟ هل تلطم الخدين ؟ ... هل تقف أمام أى سيارة مارة و تريح نفسك و تنتحر ؟ .... هل تفقد الذاكرة ؟... هل تفقد وعيك ؟ ... هل تفقد شهيتك ؟ ....هل تدخل الحمام ؟ هل تدخل مطعم لتناول الغداء ؟
ماذا تصنع ؟ لا تقف هكذا مفتوح الفم عاجز عن أن تفعل أى شيء .
إذن هيا نقترب من طارق و نرى رد فعله ...
كان طارق أشبه ما يكون بسائق فقد قدرته على التحكم فى سيارته
كان يكلم نفسه كما قلنا و يفترض جميع الفرضيات الممكنة و غير الممكنة ، المهم أن عقله الباطن قد استبعد تماماً فكرة أن تكون المرأة قد سرقت السيارة ، و أظن أن هذا نوع من أنواع الدفاع التى يتخذها العقل للحفاظ على سلامته ... التمويه ... التلافى
فالصدمة المباشرة لها تأثير مدمر .
دار على عقبيه و عاد إلى الصيدلية فتوجه إليه الصيدلى باهتمام يظن أنه قد جاء بالاسم الصحيح للعلاج
الصيدلى : هيه... إسمه إيه ؟
طارق : ( بذهول ) الست أخدت العربية و مشيت
الصيدلى : نعم ؟ !!!
طارق : خرجت لا لقيتها و لا لقيت العربية
الصيدلى : و ما قالتش على اسم العلاج ؟
بدأ طارق يفيق رويدا رويدا و يستشعر ما هو فيه من مصيبة قد تودى بمستقبله
طارق : بقولك الست باين عليها سرقت العربية
الصيدلى : سرقت العربية ؟!! .. عربية مين ؟
طارق : عربية الحاج (فوزى) .... اللى أنا شغال عنده فى المعرض
شعر الصيدلى أن طارق يهذى و أن ملامح وجهه تتحول إلى الجنون فخرج من وراء ( الكاونتر )
الصيدلى : آآه .... طيب اقعد و إهدى و كل مشكلة و ليها حل
طارق : ( بصوت عال و كأنه اكتشف هذا الآن) يا لهوى ... الولية سرقت العربية
يربت الصيدلى على كتفه و يحاول تهدئته
طارق : دا أنا لسة مبقاليش يومين شغال عنده .... أنا رحت فى داهية
ثم يجرى إلى الشارع و هو يحدث نفسه ، و ترك وراءه الصيدلى يضرب كفاً بكف
يجرى طارق إلى حيث ترك السيارة فيجد سيارة أخرى شبيه بها فيظن أنها هى فيجرى عليها
و لكن كيف تكون شبيهة بها و هذه السيارة حمراء و التى سرقتها المرأة زرقاء و السيارة التى سرقت كانت تيوتا ملاكى و هذه نصف نقل ... يبدو أن عقله قد بدأ (يفوت )
فكر أن ينتظر فى المكان الذى تركها فيه لعلها تعود و بالفعل وقف عشر دقائق حتى تيقن أنه لن تعود ، و بدأ عقله يعود إليه شيئاً فشيئا ، و المصيبة تتبدى بكل أبعادها
المرأة لصة ... السيارة سرقت .... كان من المفروض ألا يترك السيارة مع المرأة
و لكنها جميلة و أنيقة .... و تقول : ميرسى ..... كيف تكون مثلها لصة ؟
يا لهوى يامَّة .... مستقبل ابنك ضاع يامَّة ..... يا خيبة أملك فى ابنك يامَّة
كل هذا و هو يضرب رأسه بيديه و كأنه يندب ، أو هو بالفعل يندب
رأسه أصبح و كأن به ألف موتور .... يفكر فى أشياء غريبة
يفكر فى ثمن السيارة ... و كم من السنين يحتاج أن يعمل عند الحاج بالمجان حتى يسده
فكر فى مصاغ أمه ... لو باعته ممكن يجيب قرشين كويسين نكمل عليهم و نسد ثمن السيارة
لكنه تذكر أن أمه ليس لديها إلا حلق فالصو فردة و فردة
فكر فى فكرة عبقرية أخرى
- ممكن بابا يقدم على معاش مبكر و ياخد مكافأة نهاية الخدمة ... ممكن تكون حوالى عشرين ألف جنيه
لكنه تذكر أن ثمن السيارة يتعدى المائة ألف جنيه
- ممكن خالى كرم يدينى ثمنها ... أكيد معاه فلوس ... ما هو مسافر السعودية ... لأ الإمارات ... يادى النيلة ... مفيش فايدة
ثم جلس على الرصيف فى حالة ذهول تام لا يدرى ماذا يصنع
ثم انتفض فجأة و كأنما لدغه عقرب حينما سمع جرس الموبايل

يا ترى مين اللي كان عالتليفون

هنعرف الحلقة اللي جاية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم الجمال
المراقب العام
المراقب العام
كريم الجمال


ذكر
تاريخ التسجيل : 16/03/2009
عدد المساهامات : 5119
العمر : 37
العمل/الترفيه : sport
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Riding10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 40010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 444410

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09 2009, 00:37





تسلم أيدك يا سوزي علي الحلقة الشيقة
و بصراحة ان متابعتش اللي فاتوا و كل مرة
بندم أن بتفوني يوميات كتير منه من غير ما أقراها و أستفيد

منها بس أسمحيلي بعد إذنك اعلق علي أسئلتك
ف حلقة أكتر حاجة عجبتني فيها أنها هادفة
و أقول رأيي المتواضع فيها

(1) هل من رحمة الأم بولدها أن تساعده على تضييع الصلوات ؟
لا طبعاً ده أساس دورها هي و الآب
التربية و التربية ع الدين و العادات و التقاليد
للمولود أياً كان نوعه من و هو طفل ده
الربح كله من أحدي نعم الله علينا و هي
الذرية و سابلنا ف أيدينا أننا يا نصلح من شئنهم
عشان ميكرروش غلطنا
و يتمادوا ف غلط أكبر
يأما نبخسهم و نخسرهم و نسهلهم خسارة حياتهم
و فشل من كل ناحية ................




(2) المفروض ألا يجلس حتى يركع ركعتين حتى ولو كان الخطيب يخطب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كلامك صح ف دي برضه بس أسمحيلي أضيف حاجة
واثق منها
أن اللي ما بيحضرش الجمعة من قبل ما
بيطلع الآمام المنبر ليشير بآذان الظهر
و يلقي السلام و يرفع الآذان لتقفل سجلات الآولين
اللي بيكتبوها الملايكة لحضور صلاة الجمعة
عشان بيحضروا الصلاة كاملة معانا و الله آعلم




أتيت على قوله فبأي آلاء ربكما تكذبان قالوا لا بشيء من نعمك ربنا نكذب فلك الحمد " (حسن- الألباني ).
و الأعظم من كدة عدي معايا
عدد ظهور كلمة فبأي الآء ربكما تكذبان
في سورة الرحمن ف القرآن الكريم

~§§ الرحمن(مدنية)78 §§~
بسم الله الرحمن الرحيم
الرَّحْمَنُ{1} عَلَّمَ الْقُرْآنَ{2} خَلَقَ الْإِنسَانَ{3} عَلَّمَهُ الْبَيَانَ{4} الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ{5} وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ{6} وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ{7} أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ{8} وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ{9} وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ{10} فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ{11} وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ{12} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{13} خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ{14} وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ{15} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{16} رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ{17} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{18} مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ{19} بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ{20} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{21} يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ{22} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
{23} وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ{24} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{25} كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ{26} وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{27} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{28} يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ{29} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{30} سَنَفشكرا اوىغُ لَكُمْ أَيُّهَا الثَّقَلَانِ{31} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{32} يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ{33} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{34} يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ{35} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{36} فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ{37} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{38} فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ{39} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{40} يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ{41} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{42} هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ{43} يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ{44} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{45} وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ{46} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{47} ذَوَاتَا أَفْنَانٍ{48} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{49} فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ{50} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{51} فِيهِمَا مِن كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ{52} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{53} مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ{54} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{55} فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ{56} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{57} كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ{58} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{59} هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ{60} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{61} وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ{62} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{63} مُدْهَامَّتَانِ{64} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{65} فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ{66} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{67} فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ{68} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{69} فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ{70} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{71} حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ{72} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{73} لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ{74} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{75} مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ{76} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{77} تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{78}
صدق الله العظيم

(6) عن أبى بو موسى الأشعري قال ال النبى صلى الله عليه و سلم :" كل عين زانية ، والمرأة إذا استعطرت فمرت بالمجلس ، فهي كذا وكذا . يعني : زانية الراوي (حسن صحيح - الترمذي )
و ذلك ليس علي المرأة فقط و علي
كل شهوات و رغبات الآنسان أياً كان
نوعه ذكر أو أنثي
بس الآنثي بالآخص لأنها عليها عامل التحريض
و للآسف بسببه بتاخد سيئات عن كل من بص
لها و للآسف أكتر أن السيئات بتنول اللي حواليها
سواء آخ أو أب أو زوج عارضها علي مخالفة
شرع الله و محاولتها و شغفها أن تتابع الموضة
و تكون (( جامدة أو مزة ))
زي كلام جيلنا و الجيل اللي لسه هييجي
بأنها تجري ورا الموضه و شكلها و أظهار أنوثتها
أدام المجتمع حتي و لو علي حساب
ظهورها كاسية عارية أدام الناس و من قبل
كل الناس اللي خلق الناس و الملائكة و الجن
و الله أعلي و آعلم بمخلوقاته التي علمهلنا
و فوق كل ذي علمٍ عليم


تسلم أيدك علي الحلقة
و جزاكي الله كل خير عنا يا سوزي
فيما أبديتيه من أفاده
جزاكي الله كل خير عليها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كريم الجمال
المراقب العام
المراقب العام
كريم الجمال


ذكر
تاريخ التسجيل : 16/03/2009
عدد المساهامات : 5119
العمر : 37
العمل/الترفيه : sport
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Riding10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 40010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 444410

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09 2009, 00:46

يا ترى مين اللي كان عالتليفون

هنعرف الحلقة اللي جاية



أبأي قوليلي بيني و بينك
بس علي الله ميطلعش مفيش شبكة ف الغرفة
للبورتابل أو المحمول أو الجوال
زي حوار كرومبو أياه طبعاً فاكراه
ما أنتي أكيد خدتي هدية منه أنتي كمان
يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
دلال الجزائر
شخصيه هامه
شخصيه هامه
avatar


انثى
تاريخ التسجيل : 14/08/2009
عدد المساهامات : 1675
العمر : 35
العمل/الترفيه : الانترنت
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Gzaery10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 0010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 0010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09 2009, 01:33

تسلم ايدك ياسوزي حلووووووووووو اوي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elmansyy
مشرف مقهى احلى حياه
مشرف مقهى احلى حياه
elmansyy


ذكر
تاريخ التسجيل : 05/02/2009
عدد المساهامات : 12387
العمر : 37
العمل/الترفيه : مهندس مساحه فى شركة المقاولون العرب
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Untitl17

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09 2009, 11:30

انا عارف مين اللى على التليفون يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_geek
تسلم ايدك يا سوزى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
basma
شخصيه هامه
شخصيه هامه
basma


انثى
تاريخ التسجيل : 17/09/2009
عدد المساهامات : 2007
العمر : 32
العمل/الترفيه : اولى هندسه
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Ebda311
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Painti10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 10010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 10 2009, 01:46

حلقه حلوه اوى يا سوزى تسلم ايدك يا جميل
مستنين الباقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EL_MAYSTRO
Administrator
EL_MAYSTRO


ذكر
تاريخ التسجيل : 12/09/2008
عدد المساهامات : 17534
العمل/الترفيه : modmen net
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Ih00wj10
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Admin11

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 10 2009, 02:11

الله عليكى يا سوزى

تسلم ايدك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://ahlahaya.ahlamontada.net
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 16 2009, 00:23

كريم الجمال كتب:




تسلم أيدك يا سوزي علي الحلقة الشيقة
و بصراحة ان متابعتش اللي فاتوا و كل مرة
بندم أن بتفوني يوميات كتير منه من غير ما أقراها و أستفيد

منها بس أسمحيلي بعد إذنك اعلق علي أسئلتك
ف حلقة أكتر حاجة عجبتني فيها أنها هادفة
و أقول رأيي المتواضع فيها

(1) هل من رحمة الأم بولدها أن تساعده على تضييع الصلوات ؟
لا طبعاً ده أساس دورها هي و الآب
التربية و التربية ع الدين و العادات و التقاليد
للمولود أياً كان نوعه من و هو طفل ده
الربح كله من أحدي نعم الله علينا و هي
الذرية و سابلنا ف أيدينا أننا يا نصلح من شئنهم
عشان ميكرروش غلطنا
و يتمادوا ف غلط أكبر
يأما نبخسهم و نخسرهم و نسهلهم خسارة حياتهم
و فشل من كل ناحية ................




(2) المفروض ألا يجلس حتى يركع ركعتين حتى ولو كان الخطيب يخطب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كلامك صح ف دي برضه بس أسمحيلي أضيف حاجة
واثق منها
أن اللي ما بيحضرش الجمعة من قبل ما
بيطلع الآمام المنبر ليشير بآذان الظهر
و يلقي السلام و يرفع الآذان لتقفل سجلات الآولين
اللي بيكتبوها الملايكة لحضور صلاة الجمعة
عشان بيحضروا الصلاة كاملة معانا و الله آعلم




أتيت على قوله فبأي آلاء ربكما تكذبان قالوا لا بشيء من نعمك ربنا نكذب فلك الحمد " (حسن- الألباني ).
و الأعظم من كدة عدي معايا
عدد ظهور كلمة فبأي الآء ربكما تكذبان
في سورة الرحمن ف القرآن الكريم

~§§ الرحمن(مدنية)78 §§~
بسم الله الرحمن الرحيم
الرَّحْمَنُ{1} عَلَّمَ الْقُرْآنَ{2} خَلَقَ الْإِنسَانَ{3} عَلَّمَهُ الْبَيَانَ{4} الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ{5} وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ{6} وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ{7} أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ{8} وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ{9} وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ{10} فِيهَا فَاكِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَامِ{11} وَالْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَالرَّيْحَانُ{12} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{13} خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ كَالْفَخَّارِ{14} وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ{15} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{16} رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ{17} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{18} مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ{19} بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ{20} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{21} يَخشكرا اوىجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ{22} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
{23} وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ{24} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{25} كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ{26} وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{27} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{28} يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ{29} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{30} سَنَفشكرا اوىغُ لَكُمْ أَيُّهَا الثَّقَلَانِ{31} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{32} يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ{33} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{34} يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ{35} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{36} فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ{37} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{38} فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ{39} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{40} يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ{41} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{42} هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ{43} يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ{44} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{45} وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ{46} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{47} ذَوَاتَا أَفْنَانٍ{48} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{49} فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ{50} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{51} فِيهِمَا مِن كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ{52} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{53} مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ{54} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{55} فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ{56} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{57} كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ{58} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{59} هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ{60} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{61} وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ{62} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{63} مُدْهَامَّتَانِ{64} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{65} فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ{66} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{67} فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ{68} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{69} فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ{70} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{71} حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ{72} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{73} لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ{74} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{75} مُتَّكِئِينَ عَلَى رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ{76} فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ{77} تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ{78}
صدق الله العظيم

(6) عن أبى بو موسى الأشعري قال ال النبى صلى الله عليه و سلم :" كل عين زانية ، والمرأة إذا استعطرت فمرت بالمجلس ، فهي كذا وكذا . يعني : زانية الراوي (حسن صحيح - الترمذي )
و ذلك ليس علي المرأة فقط و علي
كل شهوات و رغبات الآنسان أياً كان
نوعه ذكر أو أنثي
بس الآنثي بالآخص لأنها عليها عامل التحريض
و للآسف بسببه بتاخد سيئات عن كل من بص
لها و للآسف أكتر أن السيئات بتنول اللي حواليها
سواء آخ أو أب أو زوج عارضها علي مخالفة
شرع الله و محاولتها و شغفها أن تتابع الموضة
و تكون (( جامدة أو مزة ))
زي كلام جيلنا و الجيل اللي لسه هييجي
بأنها تجري ورا الموضه و شكلها و أظهار أنوثتها
أدام المجتمع حتي و لو علي حساب
ظهورها كاسية عارية أدام الناس و من قبل
كل الناس اللي خلق الناس و الملائكة و الجن
و الله أعلي و آعلم بمخلوقاته التي علمهلنا
و فوق كل ذي علمٍ عليم


تسلم أيدك علي الحلقة
و جزاكي الله كل خير عنا يا سوزي
فيما أبديتيه من أفاده
جزاكي الله كل خير عليها


مرسي اوي يا كيمو
عل لاضافة الجميلة دي لي وظحت
حجات كتيرة
بجد مرسي يا كريم
ربنا يخليك يا رب
جزاك الله كل خير يا رب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 16 2009, 00:30

كريم الجمال كتب:
يا ترى مين اللي كان عالتليفون

هنعرف الحلقة اللي جاية



أبأي قوليلي بيني و بينك
بس علي الله ميطلعش مفيش شبكة ف الغرفة
للبورتابل أو المحمول أو الجوال
زي حوار كرومبو أياه طبعاً فاكراه
ما أنتي أكيد خدتي هدية منه أنتي كمان
يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_wink


دي فرفورة يا كريم لي كاتن عبورتابل ههههه
بس مش تقول لحد هاه
يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 413605
و بعدين خليني ساكتة علا موضوع كرمبو
والنبي مش مكسوف من نفسك يا سراق الهدايا
يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 165851
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 16 2009, 00:33

دلال الجزائر كتب:
تسلم ايدك ياسوزي حلووووووووووو اوي

الله اسلمك يا قمر
مرسي اوي يا دولي
عل لمرور الجميل ده
نورتيني يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 16 2009, 00:37

elmansyy كتب:
انا عارف مين اللى على التليفون يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_geek
تسلم ايدك يا سوزى


مين هاه قولي ولنبي

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 413605
الله اسلمك يا منسي
مرسي اوي يا منووس
عل لمرور الجميل ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 16 2009, 00:42

basma كتب:
حلقه حلوه اوى يا سوزى تسلم ايدك يا جميل
مستنين الباقى


انتي احلى
ولله اسلمك يا بسومة
مرسي اوي عل لمرور الجميل يا جميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 16 2009, 00:44

EL_MAYSTRO كتب:
الله عليكى يا سوزى

تسلم ايدك

مرسي اوي يا مايسترو
ولله بجد شرفني تتبعك الجميل ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 17 2009, 14:19

المرة اللي فاتت قعد طارق يهلوس و مش عارف هيتصرف اززاي
و فجأة رن الموبايل بتاعه
تعالو نشوف حصل ايه


ثم انتفض فجأة و كأنما لدغه عقرب حينما سمع جرس الموبايل
نظر فى الموبايل فإذا صديقه (هيما) ، يفتح عليه
طارق : (هيما)... إلحقنى يا هيما
هيما : ( بذعر ) فى إيه ؟ ... مالك ؟
طارق : أنا اتسرقت يا (هيما)
هيما : يا نهار اسود ....كان معاك كام ؟
طارق : كان معايا عربية
هيما : عربية إيه ... انت حتهرتل ؟
طارق : و الله العظيم العربية بتاعة المعرض اتسرقت منى
هيما : يخرب بيتك .... و انت فين دلوقت .... و إيه اللى حصل ؟
طارق : ( و كأنه أفاق ) إقفل يا يا له ( ثم يصرخ ) إقفل يا يا له .. هو أنا ناقصك
يغلق الموبايل ... و يقف فى عرض الطريق ينظر إلى السيارات التى كان أصحابها يشتمونه لأنه يقف فى وسط الشارع
يرن الموبايل مرة أخرى ... كان الحاج (فوزى) طبعاً ... يرتعد و يكاد يغشى عليه و أخيرا يفتح
طارق : ( برعب ) ألو
فوزى : ( بقلق ) أيوة يا طارق ... أنتو فين يا حبيبى
طارق : ..............
فوزى : (بتوجس) طارق .... ألو
طارق : أيوة يا حاج
فوزى : إيه يا طارق مال صوتك ؟
طارق : ...............
فوزى : فيه إيه يا بنى ؟ إنتو فين ؟
طارق : (يبكى) الولية سرقت العربية يا حاج
فوزى : بتقول إيه ؟ ..... نهار أبوك إسود
طارق : ضحكت على و سرقتها يا حاج
فوزى : تعالى لى ... فى دقيقة واحدة تكون هنا
يغلق الموبايل ، و يشعر طارق أنه قد ارتاح قليلاً ... فوقوع البلا و لا انتظاره
يشير لتاكسى و يركبه إلى المعرض و ينزل و قد استسلم لقدره ، فيجد الحاج فوزى أمام باب المعرض و معه جميع العمال
و الموظفين و قد علتهم الكآبة و كأنهم يتلقون عزاء عزيز لديهم
جال برأس (طارق) المشوش أن يقول لهم :" شكر الله سعيكم " و لكنه رجح إن قالها أنهم سيقتلونه فابتلع لسانه
استقبله الحاج (فوزى) بهدوء مصطنع و إن كانت عيناه تقتدان ناراً ، فوضع يده على كتفه و سار به حتى دخل مكتبه و دخل معهما الأستاذ مجدى مدير المعرض و أغلق الباب خلفهم
و جلسوا على أنتريه بجوار مكتب الحاج و أحاطا بـ (طارق) الذى كان يبدو أن الصدمة كانت من القوة بحيث أنه لم يعد مبالياً بما يحدث فكان هادئاً و كأن شيئاً لم يحدث
فوزى : قولى إيه اللى حصل يا (طارق)
حكى له طارق ما حدث بالتفصيل
فوزى : و معرفتش راحت فين ؟
طارق : لأ
فوزى : ( يخاطب مجدى ) اتصل بالبوليس
مجدى : حاضر ...
فوزى : (و كأنه انتبه لشيء ما ) استنى ... العميد (شعبان) .... قالت لى أنها بنت خالة العميد (شعبان) ... الله يخرب بيت أم العميد (شعبان)
ثم أخرج الموبايل و بحث عن نمرة العميد (شعبان) حتى وجدها و اتصل به
شعبان : ألو
فوزى : أيوة يا سيادة اللوا ... أنا الحاج (فوزى )
شعبان : أهلاً يا حاج فوزى ... مسمعناش صوتك من زمان
فوزى : باقول لحضرتك إيه ... أنا واقع فى مشكلة كبيرة شوية
شعبان : خير يا حاج
فوزى : جاتلى بنت اسمها (شريفة) قالت لى إنها بنت خالة حضرتك ... و كانت عايزة عربية
شعبان : ( بلهجة تحذيرية ) شريفة مندور؟ ... إوعى يا حاج ... البنت دى مجنونة .... إوعى تديها حاجة ... أنا بقولك أهه
فوزى : ( يكاد يبكى) ما أنا إديتها خلاص و اللى كان كان
شعبان : يا نهار اسود ... و بعدين
حكى له ما حدث بالتفصيل و نوع السيارة و لونها
شعبان : و الواد الجحش اللى كان معاها بيسبها و ينزل ليه ؟
يلتفت (فوزى) إلى طارق و ينظر له بغل فيطرق (طارق) أسفاً و خجلاً
فوزى : ده لسه حسابه معايا مجاش
شعبان : بس انت غلطان برضه يا (فوزى ) كنت على الأقل كلمنى
فوزى : شكلها ما حدش يشك فيه أبداً ... و بعدين أنا بعت معاها واحد بغل يركب معاها
طبعاً نحن نعرف من هو هذا البغل !!!!
شعبان : برضه ما يمنعش إنك غلطان يا (فوزى)
فوزى : أهو اللى حصل بقى يا فندم ... إيه العمل دلوقت ؟
شعبان : طيب سيبنى يا (فوزى) أنا حاعمل شوية اتصالات و ربنا يسهل
فوزى : يعنى فيه أمل يا باشا ؟ ... ممكن العربية ترجع تانى ؟
شعبان : ربنا يستر ... مش عاوز أوعدك
أغلق الحاج ( فوزى ) الخط و قد علاه الكرب و الغضب
ثم التفت إلى طارق بمنتهى الغضب ثم لكمه بمنتهى القسوة فى صدره و قال بمنتهى الغل ( كله بمنتهى ) :
فوزى : و انت حتقعد هنا لحد ما نشوف آخرتها ... و لو العربية دى ما رجعتش حا ....
لم تسعفه الكلمات فى تصوير ما سوف يفعله بـ (طارق) فسكت
أما (طارق) فقد تلقى الضربة و تكوم على الأرض فى ألم و جاهد لاستنشاق الهواء و العجيب أنه تذكر اسم الدواء فقال لنفسه
طارق : لو كان معايا الـ ( تستستيس ) كنت سلكت بيه صدرى
كان (مجدى) مدير المعرض متوتراً ، و لما رأى منظر (طارق) أحس بالخوف
مجدى : براحة شوية يا حاج ... إن شاء الله كل حاجة حتتحل
فوزى : ( و عيناه تدور فى محجريهما) أنا الحاج (فوزى) تضحك على واحدة زى دى ؟
مجدى : (مهدئاً ) يا حاج إهدى و كل حاجة حتبقى كويسة إن شاء الله
فوزى : ( و كأنه لم يسمعه) لأ و تيجى تدينى الباسبور رهن و أنا أقولها : عيب .. إنت صاحبة مكان
مجدى : ( يربت على كتفه) و الله يا حاج كل حاجة حتتحل ... بس انت متعملش فى نفسك كده
مرت نصف ساعة على هذا الوضع و هم ينتظرون رنين الهاتف المحمول ، و كان الحاج (فوزى) يدور كالأسد الحبيس فى الحجرة و (مجدى) مرتبك مرة يقف و مرة يجلس ، اما طارق فكان يراقب كل ذلك بقلة اكتراث و كأن الأمر لا يعنيه من باب ( خربانة خربانة )
و أخيراً رن جرس الهاتف فهرع الحاج (فوزى ) ، و حتى تكتمل السخرية كان اتصالاً خاطئاً ( أصلها ناقصة )
صوت شاب : ألو
الحاج فوزى : أيوة
صوت شاب : (بنعومة) ممكن أكلم (نرمين) يا أنكل ؟
فوزى : النمرة غلط يا إبنى
صوت شاب : يا عمى إنت بتعمل كده ليه؟ ... أنا عاوز علاقتى ببنتك تبقى فى النور
فوزى : بنتى ؟... بنتى إيه ؟.... النمرة غلط انت مش بتفهم
ثم يغلق الخط بعصبية
ثوانٍ و رن الهاتف مرة أخرى و كان العميد زفت ( شعبان)
فوزى : أيوه يا باشا
شعبان : أيوة يا حاج فوزى
فوزى : خير يا فندم
شعبان : خير يا حاج إن شاء الله .... البنت فى القسم ... مسكوها فى الكمين لما كلمتهم و اديتهم مواصفات العربية ، بس البنت حاولت تهرب فخبطت العربية خبطة صغيرة كدة
فوزى : ( يتنفس الصعداء ) الحمد لله ... بسيطة يا باشا .. أهم حاجة الجثة موجودة
شعبان : (يضحك) أيوه ... الجثة موجود .... ابقى خد بالك بعد كدة
فوزى : خلاص يا باشا ... فعلاً محدش بيتعلم ببلاش
ينهى المكالمة و يقول لـ(مجدى ):
فوزى : يلا حتيجى معايا
مجدى : طيب و (طارق ) ؟
فوزى : سيبه مرزوع لحد ما نيجى
يخرجان و يغلقان الباب وراءهما على طارق الذى يتنفس الصعداء فقد حلت المشكلة و إن كانت ستترك آثارها على نفسيته طويلاً
يشعر فجأة بأن رصيده من الطاقة قد أوشك على النفاد ، فينظر إلى الكنبة و لا يتردد فى أن يفرد جسده عليها و يضع ذراعه على عينيه و يذهب فى سبات عميق .
الواد باين عليه معندوش دم ..
-----------
إلى اللقاء مع المشهد التالى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
basma
شخصيه هامه
شخصيه هامه
basma


انثى
تاريخ التسجيل : 17/09/2009
عدد المساهامات : 2007
العمر : 32
العمل/الترفيه : اولى هندسه
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Ebda311
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Painti10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 10010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 17 2009, 14:30

تسلم ايدك يا سوزى حلقه جميله جدا
مستنين الباقى يا جميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 17 2009, 15:18

basma كتب:
تسلم ايدك يا سوزى حلقه جميله جدا
مستنين الباقى يا جميل

حاضر
الله اسلمك يا بسومة يا قمر
مرسي اوي يا جميل عل لمتابعة الجميلة دي
نورتي يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elmansyy
مشرف مقهى احلى حياه
مشرف مقهى احلى حياه
elmansyy


ذكر
تاريخ التسجيل : 05/02/2009
عدد المساهامات : 12387
العمر : 37
العمل/الترفيه : مهندس مساحه فى شركة المقاولون العرب
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Untitl17

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 18 2009, 18:04

جميل يا سوزى كملى يا قمر واحنا معاكى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21 2009, 22:10

elmansyy كتب:
جميل يا سوزى كملى يا قمر واحنا معاكى

ميرسي اوي يا منوس عل لمرور الجميل ده
و نورتني ولله
وكدا ديما يا رب منورني علا طول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EL_MAYSTRO
Administrator
EL_MAYSTRO


ذكر
تاريخ التسجيل : 12/09/2008
عدد المساهامات : 17534
العمل/الترفيه : modmen net
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Ih00wj10
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Admin11

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 23 2009, 11:14

رائع جدا يا سوزى

تسلم الايادى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://ahlahaya.ahlamontada.net
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 23 2009, 11:39

EL_MAYSTRO كتب:
رائع جدا يا سوزى

تسلم الايادى

الله اسلمك يا مايسترو مرسي اوي عل لمرور الجميل و المتابعه الاجمل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 25 2009, 20:06

بمجرد أن فتحت الأم الباب حتى ارتمى (وائل) بين ذراعيها يبكى ، فشعرت الأم بانزعاج شديد و انقبض صدرها
الأم : إيه يا (وائل) .... مالك يا حبيبى؟
وائل : ضربونى يا ماما و قلعونى هدومى
الأم : يا لهوى إلحقنى يا (عبده) .... إلحقنى يا (كرم )
يهرع إليها زوجها و أخيها من حجرة المعيشة فيجدان وائل و قد ارتمى فى حضن أمه يبكى
فأخذه خاله تحت ذراعه و سار به إلى حجرته و وراءه أبواه و أجلسه على سريره و قد انتبه أن (طارق) يرتدى فانلة داخلية ممزقة
و بنطلون بيجامة و قد بان أن صدره مكتوب عليه شيء بقلم أصفر فسفورى
الأب : إيه اللى حصل يا (وائل)
وائل : (من بين دموعه) مشجعين الإسماعيلى متعصبين قوى يا بابا
الأب: ضربوك فى الاستاد ... مش كده ؟
وائل : عجنونى يا بابا ... و قلعونى هدومى ... و أخدوا فلوسى و بطاقتى .... و خلونى آجى من الاسماعيلية على عربية خضار ، و صعبت على السواق راح ملبسنى بنطلون بيجامة بتاعه
الأم : يا حبيبى يا بنى ... كان إيه جبرك على ده كله ؟
كرم : و إيه اللى مكتوب على صدرك ده ؟
وائل : كتبولى بقلم لونه ما بيرحش : أنا بحب الإسماعيلى
الأب : (ثائراً ) مقلتلهومش إنت ابن مين ؟
وائل : هو أنا لحقت أقول حاجة يا بابا
الأب : (بغضب ) تعرف شكلهم كويس؟ .... يعنى لو جيت معاك تقدر تتعرف عليهم؟
وائل : ليه يا بابا ؟ ... دول عالم شرانية
الأب : ( ما زال ثائراً ) هو انت فاكر إنى حاسيب اللى حصلك ده يعدى على خير ؟ ... دا أنا حاجيب عاليها واطيها
نظرت الأم إلى الأب نظرة خاصة و كأنها تذكره بشنبه الذى ضاع بحركة تهور سابقة ...
فاستدرك سريعاً و كأنه [يلم الدور ] على رأى أولاده
الأب: إحم .... طيب قوم انت يا (وائل) خدلك حمام و بعدين نبقى نشوف الموضوع ده
وائل : حد اتصل بيه ؟
الأم : صاحبك (جورج) اتصل بيك ثلاث مرات
كرم : ( بانزعاج ) جورج ؟ ... إنت ليك صاحب إسمه (جورج) ؟
وائل : آه ... بس طلع ندل ... سابنى و جرى
يهز (كرم) رأسه فى أسف ، ثم يخرج هو و (عبده) إلى جحرة المعيشة و يتركان (وائل) و أمه تعد له ملابسه
يجلس (كرم) قبالة (عبده) صامتاً ، يشربان الشاى الذى أوشك أن يبرد
يسمعان جرس الباب ، فتهرع الأم إلى إلى الباب و هى تقول :
الأم : ده (طارق) ... ده معاده
تفتح الباب فيرتمى طارق بين ذراعيها يبكى
الأم : إيه يا (طارق) .... مالك يا حبيبى؟
وائل : (يبكى ) اترفدت من الشغل يا ماما
الأم : يا لهوى إلحقنى يا (عبده) .... إلحقنى يا (كرم )
يهرع إليها زوجها و أخيها و (وائل) من حجرة المعيشة فيجدون (طارق) و قد ارتمى فى حضن أمه يبكى
يدخلون به إلى حجرته و يجلسونه على السرير و قد ارتفع نشيجه و الأم بجواره تربت على كتفه و تبكى
الأب : فيه إيه يا (طارق) ؟
طارق : رفدونى من الشغل يا بابا
كرم : ليه يا (طارق) ؟
طارق : عشان فيه عربية اتسرقت منى
شعر الأب بالخطر فانتفض و قال :
الأب : عربية إيه اللى اتسرقت ياد ؟
طارق : متخافش يابابا ما إحنا لقيناها تانى الحمد لله
ثم بدأ يحكى لهم على كل شيء
طارق : .......... و لما رجع الحاج (فوزى) من القسم قال لى : مش عاوز أشوف وشك هنا تانى
الأب : ما هو انت غلطان برضه يا (طارق)
الأم : خلاص يا خويا هو فى إيه و لا فى إيه؟ .... كفاية الخضة اللى اتخضها
كرم : قوم يا طارق غير هدومك و تعالى عشان نتعشى
يتركون (طارق) فى غرفته ، و يدخل (وائل) الحمام و تدخل الأم المطبخ لتعد العشاء و يدخل (كرم) و (عبده) حجرة المعيشة و يجلسان فيها ساهمين ، و بعد طول صمت يتكلم (كرم)
كرم : و بعدين يا (عبدو) ؟
عبده : آديك شايف يا (كرم) العيال مش نافعين فى حاجة ... لا فى تعليم و لا فى شغل و لا حاجة خالص
كرم : و حتسيبهم كده لحد ما يضيعوا خالص ؟
عبده : طيب قولى أعمل إيه
كرم : لازم تشوف حل ... دول ملزومين منك ... كلكم راعٍ و كلكم مسئول عن رعيته
عبده : دبرنى يا خويا ... أنا من إيدك دى لإيدك دى .... مبخليش فى جهدى جهد ... اللى عاوزينه باعمله على قد ما أقدر ... عاوزين موبايل يا بابا ...حاضر ... عاوزين دش يا بابا ... حاضر ... عاوزين هدوم يا بابا .. حاضر ... عاوزين فلوس يا بابا ... حاضر .. عمرى ما اتأخرت عنهم فى حاجة .... مش عارف أعمل إيه بس
كرم : يا (عبده) مش كل حاجة فلوس و طلبات تتقضى ... لازم يكون فيه شوية جد و حسم
عبده : إزاى ؟
كرم : الشاعر بيقولك : و من يك حازماً فليقس أحياناً على من يرحم
عبده : يعنى أضربهم و هم فى السن ده ؟
كرم : لأ طبعاً أنا ما أقصدش كده
عبده : أمال إيه ؟
كرم : يا عبده الموضوع أكبر من كده بكتير ... أكبر من الضرب و أكبر من إنك تمنع عنهم المصروف .... دول خلاص كبروا ... عاوزين طريقة تانية فى التعامل و التربية
عبده : يعنى إزاى برضه ؟
كرم : يعنى إحنا بنجرب كل حاجة ... إيه المشكلة لو جربنا الدين ؟
عبده : الدين ؟! .... هو إحنا كفره و لا إيه يا ( كرم) ؟
كرم : يا أخى أنا مقولتش كده ... أنا أقصد إن إحنا نقرب الولاد من ربنا .... نحببهم فيه و نخوفهم منه .
عبده : إزاى ؟
كرم : (متبرماً) هو كل حاجة إزاى يا عبده ؟
عبده : يا عم إنت قارى و عارف الحاجات أكتر منى ... رسينى ... أنا خلاص تعبت
كرم : يعنى الأولاد و هم صغيرين ممكن يتوجهوا و يتربوا بالزعيق بالضرب لو لزم الأمر بالحرمان من المصروف ، إنما لما يكبروا بيبقى فى طريقة تانية إسمها القدوة ... لازم يكون فيه شخص قدام عينيهم يكون قدوة ليهم يقلدوه و يحبوا يكونوا زيه ... و القدوة دى لازم تبقى الأب
عبده : طيب ما أنا أهه ... قدوة و زى الفل ... إنت شايف حاجة تانية ؟
كرم : ( يبتسم رغماً عنه ) طبعاً يا عبده إنت كويس و طيب و بن حلال .... بس محتاج تتعرف على طرق التربية السليمة
عبده : يا عم طرق إيه و متاهات إيه .... إحنا اتربينا بالعصاية ... أنا لحد ما اتجوزت مكنتش أقدر أشرب سيجارة قدام أبويا ... لحد ما مات الله يرحمه ... الفاتحه له
ثم رفع كفيه أمام وجهه و أغمض عينيه فى خشوع و بدأ فى قراءة الفاتحة بتلك الطريقة السريعة ثم مسح وجه بيديه و رفع صوته و قال :
عبده : و لا الضالين آمين
ثم فتح عينه فوجد (كرم) يبتسم و لم يقرأ شيئاً
عبده : ( بعتاب ) إيه يا (كرم) ... بقولك الفاتحة على روح أبويا متقرهاش ؟
كرم : ( يبتسم ) فاتحة إيه بس يا (عبده) ؟ ... مفيش حاجة اسمها الكلام ده
عبده : ( متعجباً) الله الله ... إنت بتقول إيه يا (كرم) ؟ .... مفيش حاجة اسمها الفاتحة ؟ أقوم أجيبلك المصحف تشوفها
كرم يضحك ) لأ يا أخى طبعاً فيه سورة اسمها (الفاتحة) دى أعظم سورة فى القرآن ... إنما مش عشان نقراها على الميتين
عبده : إزاى بقى ... الدنيا كلها بتقرا الفاتحة فى الأفراح و فى المياتم ... ده حتى الشيخ بتاع الراديو بعد قرآن الفجر بيقول : إلى سيدتنا صاحبة هذا المقام العظيم الفاتحة
كرم : (يبتسم و يتنهد ) بص يا عبده ... مش ممكن الإنسان يفضل طول عمره مؤمن بحاجة و فاهمها بطريقة معينة و ييجى فى وقت يكتشف إنه كان غلط أو إنه فاهمها غلط ؟
عبده : آه فعلاً ... أنا كنت فاكر ( فرغلى ) زميلى فى الشغل وصاحبى من عشرين سنة ، و كلنا مع بعض عيش و ملح ، كنت فاكره جدع أتاريه نتن و ندل ... ادانى إسفين عند المدير طلع من نافوخى
كرم : ( يضحك) ماشى ... حاجة زى كده .... إيه بقى المانع إن يكون بعض الحاجات اللى إنت فاهم إنها صح تتطلع غلط ... و منها موضوع الفاتحة دى على الفاضى و على المليان
عبده : بس القرآن حلو برضه يا (كرم)
كرم : ( ينفجر فى الضحك حتى تدمع عيناه) و حد قال إنه وحش ... إحنا بس عاوزين نفهم صح
عبده : نفهم إزاى يعنى ؟
كرم : مش الفاتحة دى سورة من القرآن ؟
عبده : آه
كرم : و القرآن كله حلو مش كده ؟
عبده :آه أمال ليه
كرم : ينفع يا (عبدو) تقرا الفاتحة بدل التحيات و إنت بتصلى ... أو تقرا الفاتحة و إنت راكع أو ساجد
عبده : لأ .. مينعفش
كرم : الله ينور عليك .... كل حاجة و ليها حاجة .... و إحنا بنعملش حاجة فى الدين بمزاجنا ... لازم يكون لينا فيها إذن
عبده : إذن من مين ؟
كرم : إذن من النبى صلى الله عليه و سلم ...مفيش غيره ...
عبده : يعنى النبى مكانش بيقرا الفاتحة على روح أبوه و أمه
كرم : (يضحك من جهل بن عمه ) صلى الله عليه و سلم ....لأ طبعاً ... بس علمنا إن فيه حاجات تانية نعملها ليهم بعد وفاتهم
عبده : حاجات زى إيه ؟
كرم : إن إحنا ندعيلهم ... دى أحسن حاجة نعملها ليهم
عبده : استنى ... أنا كنت سمعت إن إحنا ممكن نقرا قرآن و نوهبه ليهم ... دا أنا كنت بجيب فقها يعملوا ختمة فى السنوية بتاعة أمى و أبويا و أوهب القراية ليهم
كرم : لأ طبعاً ... كل ده كلام فارغ
عبده : بصراحة يا (كرم) أنا لما بقعد معاك باتعقد ... باحس إنى حمار
كرم : العفو يا (عبده) .. إنت أخويا الكبير ...و أنا باتعلم منك حاجات كتير ... بس انت محتاج تقرا شوية فى الدين
عبده : قال بعد أما شاب ودوه الكتاب
كرم : العلم ملوش كبير يا عبده ... لازم تتعلم حتى عشان خاطر عيالك
عبده : و الله باين عندك حق يا (كرم)
كرم : نرجع تانى لموضوع العيال ... كنت بقولك إن السن ده بيتعلم بالقدوة ... يعنى لازم يكون الأب قدوة لأولاده ... يشوفوك بتقرا قرآن كتير فى البيت ... يشوفوك بتصلى فى الجامع ... يشوفوك محافظ على صلاة الفجر .... يشوفوك بتتصدق .... مش يشوفوك بتشرب سجاير .. و قاعد طول النهار قدام التليفزيون ؟
عبده : ربنا يهدينا يا (كرم)
كرم : ربنا حيهدينا إن شاء الله إن شافنا أهل للهداية ... يعنى لازم نقدم خطوة الأول
عبده : إن شاء الله يا (كرم) ... فيه أخ فاضل عندنا فى الشغل كان دعانى كذا مرة إنى أروح معاه جلسة بيعملها فى بيته كده و أنا كنت باعتذر ... إن شاء الله حابقى أروح
كرم : كويس ... روح... أكيد حتستفيد
عبده : إن شاء الله ... ربنا يسهل
تدخل الأم فى هذه اللحظة معلنة أن العشاء قد تم إعداده فينهضون حيث السفرة و يتخذ كل منهم مكانه
و تدخل الأم إلى حجرة (طارق) لتناديه
و ينتظر (كرم) اكتمال الأسرة ليبدأ الأكل معهم و لكن (عبده) يبدأ على الفور ، فرؤية الطعام تنسيه كل شيء ، و ينظر إليه (كرم) و يبتسم
كرم : إيه يا (عبده) إنت كنت صايم و لاَّ إيه ؟
عبده : (يبتسم) معلش أصل عصافير بطنى بتنهق
كرم : دى مش عصافير يا (عبده) ... دى حدايات
عبده : ( يضحك) فعلاً اللى قال الجوع كافر كان عنده حق
كرم : جوع إيه يا (عبده) إنت عامل زى ما تكون مكلتش من أسبوع
عبده : أصلى من ساعة الغدا محطتش حاجى فى بقى
كرم : يا (عبده) إنت لسة متغدى من ساعتين ... متفتريش على معدتك
عبده : ( يربت على كرشه) متخافش ... حديد
كرم : بس الحديد بيصدى برضه ... إنت مش بتشتكى من الحموضة
عبده : آه و الله ... دى لما بتقفش فى صدرى بتبهدلنى
كرم : ما هو من الزيت و السمنة الى عمال تحشرهم فيها
عبده : سمنة ؟... دا أنا كنت زمان لما أمى الله يرحمها تسيح السمنة كنت باخد كباية و اشربها زى العصير
كرم : ( يتقلص وجه كرم ) يا ستير يا رب
عبده : بتقول يا إيه ؟
كرم : بقول : يا ستير
عبده : إيه يا ستير دى ؟ يعنى يا ساتر ؟
كرم : لأ مفيش حاجة إسمها يا ساتر ... ساتر يعنى سد ... و مش من أسماء ربنا ... ما ينفعش نقوله
عبده : يا عم الدين يسر .....متحبكهاش كده
كرم : ( يبتسم ) لأ مش بحبكها ... إنت ينفع حد يناديلك بإسم غير إسمك ؟
عبده : لأ
كرم : برضه ... مينفعش نسمى ربنا بإسم غير إسمه .... إسمه ستير .. مش ساتر
عبده : أفادكم الله ... يلا كل
كرم : لأ أنا حاستنى الجماعة
عبده : و أنا برضه حاستناهم ... بس و أنا باكل
يضحكان ، و تخرج الأم وحدها من الحجرة و الأسف ظاهر على وجهها
كرم : فى إيه يا (فتحية) ؟
الأم : معلش يا (كرم) حاتعبك ... (طارق) مش عاوز ييجى ياكل معانا ... قوم كلمه
كرم : سبحان الله .... ليه بس ؟
الأم : من ساعة ما جه و هو قاعد لوحده فى الضلمة ... قوم كله الله يخليك
حاضر
ينهض و يدخل حجرة (طارق) فيجده جالساً على مكتبه فى الظلام و قد عقد يديه و أراح عليهما جبينه ، فأضاء النور ووقف على الباب ينظر إلى (طارق) و يبتسم ابتسامه رقيقة ، و رفع (طارق) عينيه إلى خاله فابتسم ابتسامه باهتة و نهض و هو يقول :
طارق : تعالى يا خال... اتفضل
كرم : لأ مش حاجى ... مش عيب أول يوم آجى فيه عندكم تسيبنى أتعشى لوحدى ؟
طارق : ( يتنهد) و الله يا خال ما لية نفس لحاجة
كرم : ليه يا بنى إيه اللى حصل لده كله ؟
طارق : أسكت يا خال... أنا حاسس إنى محطم
كرم : ( يضحك ) محطم .. إيه يا عم الكلام الكبير ده ؟
طارق : آه و الله يا خال
كرم : بقولك إيه أنا جعان و مش حاقعد آكل إلا لما تيجى إنت و أخوك ... حتقوم و لاَّ أخش أنام من غير ما اتعشى
طارق : و النبى يا خال متضغطش على
كرم : ( يطقطق بلسانه ) تؤ تؤ ... مش قلنا متقولش و النبى ... قول لا إله إلا الله
طارق : لا إله إلا الله
كرم : يلا دلوقتى و بعد الأكل لِيَّه قعده معاك إنت و أخوك
طارق : يا خال ...
كرم : ( مقاطعاً ) أنا قلت لك على اللى عندى ... تعالى و لماتقعد على الأكل نفسك حتتفتح ... أول ما تشوف الـشكشوكة اللى ماما عاملاها حتنسى إن نفسك مسدودة
طارق : حاضر ... حاجى أقعد معاك بس مش حاكل
كرم : ماشى ... و أنا مش حا...
يقطع كلامه فجأة على صوت صرخة (وائل) من الحمام
... إيه اللى لحصل لوائل ؟
--------------
إلى اللقاء مع المشهد الى بعد كده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
shimo
عضو فعال
عضو فعال
shimo


انثى
تاريخ التسجيل : 02/01/2009
عدد المساهامات : 119
العمر : 44
العمل/الترفيه : دكتورة
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 1010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 2010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29 2009, 12:09

أن أن أن أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
يا ترى ايه اللى حصل هههههههههههههههههه
تسلم ايدك يا قمر متتأخريش علينا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elmansyy
مشرف مقهى احلى حياه
مشرف مقهى احلى حياه
elmansyy


ذكر
تاريخ التسجيل : 05/02/2009
عدد المساهامات : 12387
العمر : 37
العمل/الترفيه : مهندس مساحه فى شركة المقاولون العرب
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Sports10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Aaiiii10
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Untitl17

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29 2009, 21:37

هايل يا سوزى استمرى يا قمر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
basma
شخصيه هامه
شخصيه هامه
basma


انثى
تاريخ التسجيل : 17/09/2009
عدد المساهامات : 2007
العمر : 32
العمل/الترفيه : اولى هندسه
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Ebda311
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Egypti10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Painti10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 10010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29 2009, 22:25

تسلم ايدك يا سوزى يا قمر
كملى يا جميل بسرعه بقى متشوقيناش كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
souzi_love
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
souzi_love


انثى
تاريخ التسجيل : 12/03/2009
عدد المساهامات : 6560
العمر : 34
العمل/الترفيه : Spécialisées techniques au commerce /نت بقا
الاوسمه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Bqf05010
الجنسيه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Magrpp10
الهوايه : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Travel10
نقاط المساهمات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 50010
نقاط المسابقات : يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 13010

يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا   يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أكتوبر 31 2009, 23:47

shimo كتب:
أن أن أن أةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة
يا ترى ايه اللى حصل هههههههههههههههههه
تسلم ايدك يا قمر متتأخريش علينا



انتي تأمري يا شيمو
ومرسي اوي يا قمر عل لمتابعة الجميلة دي
و نورني مرورك الرائع ده يا قمر



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
يوميات شاب روووووووووش طحن متجدد خليكوا معااااانا
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
 مواضيع مماثلة
-
» حصريا يوميات المفتش كرومبو تم اضافه الحلقه السادسه متجدد باستمرار
» انتظرونا قريبا جدا فى يوميات من نوع خاص
» يوميات طلبة جامعه
» يوميات شاب فى مركز التدريب
» يوميات سنة اولى جواز

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات احلى حياه البيت بيتك :: مقهى احلى حياه :: قسم خاص بالبنات والشباب معا :: يوميات مع المنسى-
انتقل الى: