منتديات احلى حياه البيت بيتك
اهلا وسهلا بك فى منتدى احلى حياه منتدى الحصريات
نتشرف بتسجيلك معنا



 
الرئيسيةمكتبة الصورس .و .جالتسجيلدخول
اضغط هنا لترى الصورة بحجمها الطبيعى

شاطر | 
 

 هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
محمد على
المشرف العام
المشرف العام
avatar

ذكر
تاريخ التسجيل : 13/01/2009
عدد المساهامات : 8288
العمر : 30
العمل/الترفيه : low man
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   الجمعة مارس 19 2010, 19:46


تتفشى ظاهرة الخيانة
الزوجية في مجتمعنا وبالذات من قبل بعض الرجال ، فعندما تسأل الرجل الذي
يرتكب هذه الفعلة تختلف الأسباب والمبررات التي يراها من وجهة نظره مبرر
لفعلته .



فنجد البعض يقول بأن
زوجته غير مهتمة بنفسها تسخر جل وقتها لخدمة البيت والأبناء ولا تهتم به
وهنا الاهتمام من حيث التطيب والتزين والراحة وتنسى أن لها زوج له حقوق
ومن واجبها الاهتمام به .
وآخر يقول لك بأن زوجته ملتزمة كثيرا فهي لا
تحب الأجواء الرومانسية والغناء وأمور التزين والتطيب ووضع المكياج ـ بما
معناه أنها لا تحب مواكبة التطور والموضة بل همها الوحيد العبادة وتربية
الأبناء وتدبير أمور المنزل وإذا كان هنالك ثمة وقتا للقاء فغالبا ما تكون
متعبة مرهقة فلا أجد الراحة معها، وثالث يتحجج بأن له الحق في التغيير فما
يلقاه من صديقته من راحة واستقرار ومتعة لا يمكن أن يأتيه من زوجته بحكم
ما هو (ممنوع مرغوب) .
كل هذه المبررات يبقى تعريفها شرعا وقانونا
(خيانة) يخون شريكة حياته التي ربط بينه وبينها ميثاق واقترن بها. ما هي
نظرة الزوجة والأبناء في حال انكشاف أمر الخيانة أمامهم ، وقتها هل سيقدر
الأب على معاقبة أحد أبنائه في حال ارتكابه خطيئة أو فاحشة طالما تدنت
نظرتهم له .
ما هي وجهة نظر المرآة فيما يدعيه بعض الرجال والمبررات
التي يخلقونها. أليس من الواجب للمرآة معالجتها ـ أم أن تلك المبررات تبقى
كما يقال عذر أقبح من ذنب.









وتندم لييه !!! لما تكون قدامك جنه وماتشوفهاش
يبقى خلاص قلبك يستاهل مايعيشهاش
اسف ليييه !!! كل الندم اللى انت ندمته يفيدنى بايه
قلبى خلاص هيعيش دلوقت وينسى ماضيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
semary
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
avatar

ذكر
تاريخ التسجيل : 15/04/2009
عدد المساهامات : 9514
العمر : 33
العمل/الترفيه : H.R
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: رد: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   الأحد أبريل 04 2010, 06:08

اولا : ازيك ياابوعلى

وحشتنى موضوعاتك

اما بالنسبة للخيانه

لازم على كل زوج مصارحة زوجته بما يراه ولا يعجبه بها مهما كانت لمحاولة الاصلاح لعدم نفوره منها والبحث عن اخرى ومهما كانت الاسباب لا بد ان الزوج يراعي الله فيما يفعله  ويعلم ان هذا سوف يرد له فى اهله

ويجب على كل امرأة مراعاة الله فى معاملة زوجها والاهتمام بنفسها حتى لا تلتفت نظر زوجها لغيرها وتعلم جيدا ماذا يحب زوجها فى المرأة وتبذل كل مافى وسعها لرضا زوجها لكي تفوز به وايضا تصارح زوجها بما تحب ان تراه عليه

فى كلام كتير ياابو على بس دا اختصار

ربنا يبعدنا عن كل شر وعن كل شئ يغضبه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
maalb
كبار شخصيات المنتدى
كبار شخصيات المنتدى
avatar

انثى
تاريخ التسجيل : 28/02/2009
عدد المساهامات : 5525
العمر : 25
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: رد: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   الإثنين فبراير 07 2011, 10:40

والله انا شيفه ان كل دي مبررات الرجل اللي خاين حتي لو مراته الاميره ديانا هيخنها بردوا علي اساس ان الست هي بس اللي شكلها بيتغير بعد الزواج طب ما الراجل كمان بيصلع بيربي كرش مبيهتمش بنفسه هوكمان بس هوعلي راي المثل يامأمنه للرجال يامأمنه للقرد في السنغال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
EL_MAYSTRO
Administrator
avatar

ذكر
تاريخ التسجيل : 12/09/2008
عدد المساهامات : 17535
العمل/الترفيه : modmen net
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: رد: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   الخميس مارس 03 2011, 00:57

هههههههههههههههههههه
يخرب عقلك يا مقااااااااااااااااااااااااااالب
عليه النعمه وحشتنى غلستك دى
هههههههههههه








يارب نويلى اللى فى بالى ياارب

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://ahlahaya.ahlamontada.net
محمد على
المشرف العام
المشرف العام
avatar

ذكر
تاريخ التسجيل : 13/01/2009
عدد المساهامات : 8288
العمر : 30
العمل/الترفيه : low man
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: رد: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   السبت أكتوبر 01 2011, 10:19

semary كتب:
اولا : ازيك ياابوعلى

وحشتنى موضوعاتك

اما بالنسبة للخيانه

لازم على كل زوج مصارحة زوجته بما يراه ولا يعجبه بها مهما كانت لمحاولة الاصلاح لعدم نفوره منها والبحث عن اخرى ومهما كانت الاسباب لا بد ان الزوج يراعي الله فيما يفعله ويعلم ان هذا سوف يرد له فى اهله

ويجب على كل امرأة مراعاة الله فى معاملة زوجها والاهتمام بنفسها حتى لا تلتفت نظر زوجها لغيرها وتعلم جيدا ماذا يحب زوجها فى المرأة وتبذل كل مافى وسعها لرضا زوجها لكي تفوز به وايضا تصارح زوجها بما تحب ان تراه عليه

فى كلام كتير ياابو على بس دا اختصار

ربنا يبعدنا عن كل شر وعن كل شئ يغضبه





اولا ربنا مايحرمنا من وجودك معانا ياسمرى والا يحرمنا من بعض ابدا يارب
اللهم امييييييييييييين

ثانيا ياباشا الكلام جميل جداااااا
بس للاسف الفعل والواقع غير اللى بيتقال خالص
يعنى فعلا اى ست بتتغير بعد الجواز بتبدا بقى العيال ومشاكلهم والاكل والشرب وتلاقى ريحتها كلها بصل وناكشه شعرها زى العفريته وقاعده ليل ونهار بعبايه طلعان عين ابوها مابتتغيرش الا فى العيد

فابيبدا الزوج يحس انو غلط غلطة عمره يوم مااتجوزها
مع انه قبل الجواز عمال يعد فى الايام لحد ماييجى يوم الفرح

فابيبدا يبص بره زميلته فى الشغل واحده فى الشارع والمشكله ان الرجاله بيلاقو مبررات بكل سهوله للى بيعملوه كان اللى بيعملوه دا عادى ومن حقهم واقل من حقهم كمان

وفيه رجاله بقى مش مستنيين دا كلو يحصل لانهم اساسا الخيانه فى دمهم

كمان بردو فيه ستات مهما تفهم فيها وتقولها غيرى من نفسك وخلى بالك من مظهرك والا اكنك بتكلمهم اصلا والا هم هنا ودى مصيبه


طب ليييييييييييييييييييييه

دا فيه مقوله بتقول الوقايه خير من العلاج ياجدعان

يعنى بكل بساطه الموضوع لا بيرجع للراجل لوحده والا للست لوحدها
الموضوع متعلق بين الاتنين
والمفروض اللى شايف التانى غلط مايسيبوش ويحاول معاه لحد مايعدله
لان ماحدش فينا كامل وبلاش الروح الضعيفه والياس وكلمة مفيش فايده
لا فييييييييه فوايد كتييييييييييييير واللى عنده عقل يفكر وهو هيعرف الفوايد دى









وتندم لييه !!! لما تكون قدامك جنه وماتشوفهاش
يبقى خلاص قلبك يستاهل مايعيشهاش
اسف ليييه !!! كل الندم اللى انت ندمته يفيدنى بايه
قلبى خلاص هيعيش دلوقت وينسى ماضيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد على
المشرف العام
المشرف العام
avatar

ذكر
تاريخ التسجيل : 13/01/2009
عدد المساهامات : 8288
العمر : 30
العمل/الترفيه : low man
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: رد: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   السبت أكتوبر 01 2011, 10:39

maalb كتب:
والله انا شيفه ان كل دي مبررات الرجل اللي خاين حتي لو مراته الاميره ديانا هيخنها بردوا علي اساس ان الست هي بس اللي شكلها بيتغير بعد الزواج طب ما الراجل كمان بيصلع بيربي كرش مبيهتمش بنفسه هوكمان بس هوعلي راي المثل يامأمنه للرجال يامأمنه للقرد في السنغال




مين اللى داخله تخربط فى الحلل دى
طبعا مفيش غيرك يامقالب
المهم يابنتى الموضوع مش الراجل واحده والا الست لوحدها
الاتنين عليهم مسؤليه تجاه التانى ماتقلش مسؤليسة الراجل عن الست فى الموضوع ده بالذات لانو موضوع خطير
لانو ممكن فى ثانيه يهد اسره ويشرد عيله واولاد ويضيع مستقبلهم وحاجات كتيييييييييير
واقرى ردى اللى قولتو لسمرى









وتندم لييه !!! لما تكون قدامك جنه وماتشوفهاش
يبقى خلاص قلبك يستاهل مايعيشهاش
اسف ليييه !!! كل الندم اللى انت ندمته يفيدنى بايه
قلبى خلاص هيعيش دلوقت وينسى ماضيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
محمد على
المشرف العام
المشرف العام
avatar

ذكر
تاريخ التسجيل : 13/01/2009
عدد المساهامات : 8288
العمر : 30
العمل/الترفيه : low man
الاوسمه :
الجنسيه :
الهوايه :
نقاط المساهمات :
نقاط المسابقات :

مُساهمةموضوع: رد: هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟   السبت أكتوبر 01 2011, 10:48

EL_MAYSTRO كتب:
هههههههههههههههههههه
يخرب عقلك يا مقااااااااااااااااااااااااااالب
عليه النعمه وحشتنى غلستك دى
هههههههههههه



طب انت فين رايك ياابونجاااح
انت داخل ترد على مقالب بس والا ايييه ياعم انت
منور ياباشا









وتندم لييه !!! لما تكون قدامك جنه وماتشوفهاش
يبقى خلاص قلبك يستاهل مايعيشهاش
اسف ليييه !!! كل الندم اللى انت ندمته يفيدنى بايه
قلبى خلاص هيعيش دلوقت وينسى ماضيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
هل الخيانة الزوجية من قبل الرجل لها أسبابها ؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات احلى حياه البيت بيتك :: قسم الشباب :: قسم لكلام الشباب-
انتقل الى: